Venedik komisyonundan Minon'un hikmet incisi sözlerine tekrar kulak verelim: "historically, all successful constitutional processes were born from a passionate desire of the problem, not only to have a Constitution, but to be constituted." Yani, "Tarihsel olarak bütün anayasa yapım süreçleri, anayasaya sahip olma isteğinden değil, "bir arada yerleşme" (constituted) isteğinin tutkusuyla başarıya sahip olabilmiştir."
Buna göre siyasi ya da çıkar eğilimlerini ikiye ayırabiliriz:
1. Bir anayasaya sahip olmak isteyenler.
2. Bir arada yaşamayı, hukuk düzeninde hak ve özgürlüklerin belirlenip anlaşmaya varıldığı ortak bir zemine sahip olmayı isteyenler.
Eğer ikincisi olsaydı, en azından birkaç yerde misalen Kant'ın da isminin geçtiği bir iki tartışmaya rastlardık diye sanıyorum. Vikipedi'de Kant'ın altındaki sadece şu satırları paylaşmak isterim, meselenin haklı ve anlamlı karmaşıklığı daha iyi anlaşılacaktır:
"The Rechtsstaat (German: Rechtsstaat) is a concept in continental European legal thinking, originally borrowed from German jurisprudence, which can be translated as "the Legal state" or "state of rights". It is a "constitutional state" in which the exercise of governmental power is constrained by the law,[5] and is often tied to the Anglo-American concept of the rule of law. Kant's political philosophy has been described as liberal for its presumption of limits on the state based on the social contract as a regulative matter."
Anayasa yapmak, ortak bir anlaşma sağlayabilmek bundandır ki nev-i şahsına münhasır bir "süreç ve yorumu" da beraberinde getirmesi zorunlu olan bir mesele. Ama bunun çözümü direkt demokrasi ya da tek adam değil:
1992 yılında Venedik Komisyonunun Demokrasi için üniversiteler konferansı vesilesiyle İstanbul'da gerçekleştirdiği ilk toplantıda Miguel HERRERO DE MINON'un dediği gibi:
"(...) the constitution not only rationalises, but its rationalisation of the political existence of a historical community can only be completed through its political integration. Correct understanding of this concept requires a brief explanation. The State exists and evolves in a continuous vital process by which its plural elements - individuals, collectivities, segments, social classes - are reconducted to unity. Such a "combination of all forces and ideas of unification" was called integration by an outstanding German scholar, Rudolf Smend, and he identified it with the "plebiscite de tous les jours" that, according to Ernest Renan, constitutes the Nation. "
No comments:
Post a Comment