Avrupa ülkelerinin Hukuk Yoluyla Demokrasi Komisyonu ile olan istişarelerinde şu sıra en çok çalışma yapılan konuların sanırım en başta gelenlerinden biri demokratik seçimler meselesi. Tekrar etmem gerekirse, yayınlar sadece görüş ve incelemelerden ibaret değil: seminer ve ortak çalışmalar da bu konu üzerine yapılıyor.
Code of Good Practice in Electoral Matters'da da bahsedilen siyasi partilerin seçim dönemlerinde hazineden aldıkları fon da miting ve benzeri konuların yine eşitlikçi yapılması üzerine Avrupa Konseyi Hukuk yoluyla Demokrasi Komisyonunun üzerinde durduğu,okuduklarım kadarıyla aklımda kalanlardan, önemli eleştirilerden.
Türkiye'nin seçim kanunu üzerine Avrupa Konseyi Hukuk Yoluyla Demokrasi Komisyonuna hiç bir başvuru olmadığı, görüş ya da inceleme talep edilmediği için bu seçim kanununun demokrasi ile ne kadar ilgili olduğunu anlamak benim için zor: 12 Eylül Referandumu öncesi Türkiye'de anayasal değişiklik için nasıl bir örgütlü ve birlik içinde çaba ortaya konduysa, benzer bir çaba da gelecek seçimlere kadar yapılması için gösterilebilir. Elbette insanları evet ya da hayır demeye koşullandırmak gibi absürt bir çabadan kat be kat daha özverili bir çalışmayla. Avrupa Parlamentosundaki Türkiye vatandaşı parlamenterler de lobi çalışması yaparsa bu seçim kanununun Avrupa Konseyi Hukuk Yoluyla Demokrasi Komisyonu tarafından incelenmesi sağlanabilir bunu da unutmamak lazım.
(VOTA database on electoral legislation, constitutional provisions and Venice Commission documents in the electoral field - Turkey - http://vota.te.gob.mx/page/countrie/55 )
Ancak Hukuk Yoluyla Demokrasi Komisyonunun Siyasal Partilerin vekil adaylığı üzerine ihtiyaçlarını derleyip bu konuda hukuk düzeninin üstünlüğü (Rule of Law) ve demokrasiye uygun hukuki norm ve düzenlemelerin nasıl olabileceği üzerine yayınlar yaptığı çalışmaları var:
(CDL(2015)007-bil Table on the Method of nomination of candidates within political parties
(Show related documents kısmından diğer çalışmaları da demokrasi aşkına okuyalım lütfen.)
Turkey | Questions concerning national legislation - Replies received to the questionnaireAre there rules for nominating candidates in political parties: a) in the Constitution b) in the electoral law, the law on political parties or another law?
There is no provision in the Turkish Constitution on the nomination of candidates for parliament, except that under Article 69, “activities of political parties, their intra-party regulations and workings shall conform to the principles of democracy. The implementation of there principles shall be regulated by Law.” Parliamentary nomination procedures are regulated by Article 37 of the Law on Political Parties, no.2820, dated 24 April 1983. The Article stipulates that political parties are entitled to choose their parlimentary candidates in one or more than one methods established by the party constitution observing the principles of free, equal, and secret vote, and open counting. Thus, the Law ( as amended on 28 March 1986, leaves the choice entirely to the parties themselves, and in the current practice of most major parties, all or most of their parliamentary nominees are decided by their central executive bodies. Other, rarely used, methods are nomination by delegate conventions or primaries in which all registered party members can vote. Nominations made in a way other than by the central executive bodies of the party are subject to the review of electoral boards established by the Law no.298, dated 2 May 1961, on “Basic Provisions of Elections and Electoral Registers” (Arts. 9-27). At the apex of such boards is the Supreme Board of Elections, all of whose members are judges chosen by the plenaries of the two highest courts, the Court of Cassation and the Council of State (Constitution, Art. 79) If a party chooses to nominate its candidates through primaries in which all registered party members can vote, such primaries are conducted under the provisions of the Law on Political Parties on primaries ( Arts. 37-52) again under strict judicial supervision by the relevant electoral boards.
Do the general principles of constitutional or administrative law have an impact on the procedure for nominating candidates within political parties?
Not applicable
Does the law set a gender quota for the underrepresented gender in the candidate nomination procedure? What is the penalty for not complying?
No
Does the law set a quota for minorities or ethnic groups in the candidate nomination procedure? What is the penalty for not complying?
No
In the case of closed lists, do the rules on quotas impose an obligation regarding the order of candidates on the list? Is there an obligation to nominate substitutes of the same sex than the candidates in the list?In the case of open lists, are there qu
Not applicable.
Siyasi Partilerle ilgili bir kısım da var ancak Türkiye'den cevap veren olmamış. Zaten şu yukarıdaki soru ve cevaplarından anladığım Türkiye'deki siyasal partiler pek de siyasi parti değilmiş.
No comments:
Post a Comment